fbpx

Voeding


🤔Welke rol speelt dit nu bij het behalen van je sportieve doelen? ⠀

🙏🏻Je kunt door voeding afvallen, je gewicht behouden of (spiermassa) aankomen.⠀

Hoe dit werkt:⠀

Je moet je lichaam zien als een grote motor. Die draait op brandstof. Hoe meer je erin gooit, hoe verder je kunt rijden. Zo werkt het althans bij een automotor. In je lichaam werkt dat net even anders. Je hebt namelijk een maximale capiciteit aan voeding die je motor aankan.⠀

Ga je boven die capaciteit, dan draait de motor teveel toeren. Het wordt dan een zwaardere motor. Deze levert niet meer vermogen, maar heeft wel extra gewicht. Het wordt dan moeilijker voor de lichaamsmotor om sneller te gaan.⠀

Gooi je er wat minder in dan je nodig hebt? Dan slankt de motor af. Het wordt dan makkelijker om langere afstanden te rijden. Wel wordt hij daardoor iets minder krachtig. ⠀

Daarom moet je je voeding goed doseren.⠀

Dit doe je door te meten. Meet je hoeveel je per dag aan voeding nodig hebt, dan is dit je zogeheten Basaal Metabolisme. Met andere woorden: hoeveel je per dag aan voeding en daarmee calorieën nodig hebt.⠀

✅Wil je afvallen? Dan moet je iets minder eten dan je nodig hebt in rust.⠀

✅Wil je (spiermassa) aankomen? Dan moet je iets meer eten dan je nodig hebt in rust.⠀

📈Om je basisverbruik te meten heb je online handige tools. Google maar eens in: basisbehoefte calorieën berekenen.⠀

💜Ook ik kan je hierbij helpen. Door jouw huidige voeding in kaart te brengen. En dan te kijken welke aanpassingen we kunnen doen. Praktische tips. Geen ingewikkeld verhaal. ⠀

🔥Zodat jouw motor straks draait als een zonnetje.