fbpx
personal training-utrecht

Hoe je sporten dit keer wél volhoudt

We kennen ze allemaal: de goede voornemens. Elk jaar denk je: Dit jaar ga ik het sporten wel volhouden! Vol enthousiasme schrijf je je in bij een fitness instituut. Je sluit gelijk een jaarabonnement af. Als ik er elke maand voor betaal, dan moet ik toch wel blijven gaan? 

Zwemmen zonder diploma

Vol goede moed stap je de sportschool binnen voor je eerste training. Het is knetterdruk. De begeleider is helaas niet beschikbaar. Het is simpelweg te druk. Je hebt dan ook geen idee waar je moet beginnen. Ondanks de drukte, voel je je alleen. Al die fitte mensen, futuristische apparaten en zwaar gespierde personal trainers. Je hebt wel een trainingsschema, maar je weet niet of je de oefeningen eigenlijk wel goed doet.

Kortom: je zwemt in een te diep bad zonder diploma.  

Het is dan ook logisch dat een groot gedeelte van de sporters na een week of drie weer afhaakt. Het kost namelijk drie maanden om een nieuwe gewoonte vol te houden. 

Maak het jezelf makkelijk

Voor beginnende sporters is het belangrijk om structuur te ontwikkelen. Duidelijke SMART doelstellingen helpen hierbij, zo blijkt uit menig onderzoek. Ook personal training werkt. Samen sporten is een manier om het langdurig vol te houden. Dit is echter niet voor iedereen haalbaar (en betaalbaar). Daarom zijn groepslessen een goed alternatief. Zo sport je nooit alleen. Dit is een effectieve vorm van motivatie, je schrijft je namelijk per les in. Zo heb je een stok achter de deur. Anderen verwachten je.

Ook de gezelligheid door samen te sporten, is een belangrijke factor. Daarnaast werk je aan een goede techniek. Een goede groepsinstructeur verzint afwisselende oefeningen, waarbij een goede balans is in de krachtverdeling. Zo train je je hele lichaam op een verantwoorde manier.

Tip: start in een groep

Ik kan iedereen aanraden om te starten met groepslessen. Het liefst in een prettige omgeving. Met lekker weer dus buiten. En met de bewegingsvrijheid van je eigen lichaam. Calisthenics oftewel body-weight training. Hierbij train je met je eigen lichaamsgewicht je gehele lichaam. Laagdrempelig en voor iedereen op zijn niveau. 

Hoe gaaf is dat. 

Voeg daar nog een leuke groep aan toe en wat spel varianten en je hebt een recept om het sporten dit keer wél vol te houden.