fbpx
effectief-trainen

Effectief trainen: Supercompensatie

😎Superman? Supertraining? Nee, vandaag wil ik het met jullie hebben over Supercompensatie!⠀⠀

📈Er zijn vele onderzoeken gedaan naar het effectief belasten van het lichaam. Met andere woorden: hoe train je slim?⠀⠀

💪Als je op de goede manier traint, dan treedt er een verbetering op in je prestatie! Je boekt dan vooruitgang en dit draagt bij aan je doelstelling. ⠀⠀

Gemiddeld na 24 tot 96 uur na een training zijn de spieren weer hersteld en tot rust gekomen. Om vooruitgang te boeken moet er weer een training volgen in deze periode van Supercompensatie. Hou in de 48 uur hersteltijd aan, dat is meestal voldoende.⠀⠀

✅Train je 1 keer per week, dan train je op onderhoud: je behoudt wat je al hebt (Of een lichte verbetering indien je nog geen sportervaring hebt.)⠀⠀

✅2 keer per week trainen is vooruitgang.⠀⠀

✅3 keer per week trainen is echte progressie. Dan is er vaak sprake van een balans tussen rust en training.⠀⠀

✅Voor ervaren sporters is 4 keer per week, vaak de juiste verdeling. ⠀⠀

🔥Het gaat erom dat jij je lichaam de juiste trainingsprikkel geeft. Bepaal voor jezelf waar je het meeste vooruitgang wilt boeken en focus daarop.⠀⠀

Wil je bijvoorbeeld grote armen? Train dan als eerste je armen. Dit lijkt zo logisch, maar wordt vaak nog vergeten.⠀⠀

🏆🔥Sport ze!