fbpx

Effectief trainen: Supercompensatie

Demian

Demian

Blog delen:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
effectief-trainen

📈Er zijn vele onderzoeken gedaan naar het effectief trainen van het lichaam. Met andere woorden: hoe train je slim?⠀⠀

💪Als je effectief trainen toepast, dan treedt er een verbetering op in je prestatie! Je boekt dan vooruitgang en dit draagt bij aan je doelstelling.

Superman? Supertraining? Nee, vandaag wil ik het met je hebben over Supercompensatie!

Gemiddeld na 24 tot 96 uur na een training zijn de spieren weer hersteld en tot rust gekomen. Om vooruitgang te boeken moet er weer een training volgen in deze periode van Supercompensatie. Hou in de regel 48 uur hersteltijd aan, dat is meestal voldoende.⠀⠀

✅Train je 1 keer per week, dan train je op onderhoud: je behoudt wat je al hebt (Of een lichte verbetering indien je nog geen sportervaring hebt.)⠀⠀

✅2 keer per week trainen is vooruitgang.⠀⠀

✅3 keer per week trainen is echte progressie. Dan is er vaak sprake van een balans tussen rust en training.⠀⠀

✅Voor ervaren sporters is 4 keer per week, vaak de juiste verdeling. ⠀⠀

🔥Het gaat erom dat jij je lichaam de juiste trainingsprikkel geeft. Bepaal voor jezelf waar je het meeste vooruitgang wilt boeken en focus daarop.

Soms heb je echter een periode waarin je minder belastbaar bent. Dan heeft je lichaam een langere hersteltijd nodig. Vaak voel je dit wel aan. Neem dan ook je extra rust. Je kunt beter iets te weinig trainen, dan overtraind raken. Geen ramp als je eens een training mist! Life goes on ;)⠀⠀

Wil je bijvoorbeeld grote armen? Train dan als eerste je armen. Dit lijkt zo logisch, maar wordt vaak nog vergeten. Je lichaam heeft dan nog de meeste energie over. Kies je focuspunten qua training en werk daaraan.

Je hebt ook verschillende trainingsvormen, meer informatie vind je op deze pagina. ⠀⠀

🏆🔥Veel plezier met het sporten!

Volg ons

Meer Tips